Συχνές Ερωτήσεις & Απαντήσεις
Τι είναι η καταγγελία;
Κάποιος μπορεί να κάνει μια καταγγελία, επώνυμη ή ανώνυμη σε σχέση με παράνομες πρακτικές που πέφτουν στην αντίληψή του κατά την διεκπεραίωση των εργασιακών του καθηκόντων.
Γιατί να καταγγείλω;
Μια καταγγελία μπορεί να ενημερώσει τους άμεσα ενδιαφερόμενους σε σχέση με απάτη και διαφθορά. Πολλές φορές δυστυχώς μόνο μέσω καταγγελιών μπορούν να αποφευχθούν δυσάρεστες συνέπειες πριν είναι να είναι αργά και η ζημία να είναι μη αναστρέψιμη.
Ποια η διαφορά μεταξύ καταγγελίας και παραπόνου;
Όταν ένας εργαζόμενος κάνει μία καταγγελία συνήθως οι επιπτώσεις της κατάσταση ή της επικίνδυνης ή παράνομης πράξης που καταγγέλλεται αφορά άλλους (πελάτες, το κοινό ή τον εργοδότη) αλλά ο καταγγέλλων δεν επηρεάζεται άμεσα παρά μόνο έμμεσα από τον κίνδυνο η την παρανομία. Με λίγα λόγια ο καταγγέλλων δεν έχει άμεσο συμφέρον από την έκβαση της έρευνας σχετικά με την καταγγελία, αλλά προσπαθεί να ειδοποιήσει τους άμεσα θιγόμενους και ενδιαφερόμενους. Για αυτό το λόγο δεν πρέπει να υπάρχει η απαίτηση οι καταγγέλλοντες να αποδείξουν το περιεχόμενο της καταγγελίας. Απλά μεταφέρουν το μήνυμα και την ανησυχία του και για αυτό μία ανώνυμη καταγγελία είναι πλήρως αποδεκτή τόσο ηθικά όσο και λειτουργικά.
Όταν κάποιος καταθέτει ένα παράπονο εκφράζει προσωπική απογοήτευση για μια κατάσταση ή μία συμπεριφορά απέναντί του. Η συμπεριφορά μπορεί για παράδειγμα να έχει σχέση με την παραβίαση των εργασιακών δικαιωμάτων και αυτός που εκφράζει το παράπονο αναζητά λύση και δικαιοσύνη για το πρόβλημά του. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να μπορεί να αποδείξει τους ισχυρισμούς του. Η καταγγελία πολλές φορές συνέχεται λανθασμένα με το παράπονο. Η διαφορά θα πρέπει να γίνεται σαφής, διότι πολλές φορές μηχανισμοί καταγγελιών χρησιμοποιούνται για την έκφραση παραπόνων (αν και το αντίστροφο είναι μάλλον σπάνιο). Ο μηχανισμός παραπόνων θα πρέπει να είναι διακριτός και να μην συγχέεται με τις διαδικασίες καταγγελιών.
Είναι ο εργαζόμενος που προειδοποιεί ή παρέχει πληροφορίες καρφί, χαφιές, σπιούνος ή ρουφιάνος;
Σε καμία περίπτωση. Ο εργαζόμενος αυτός ευαισθητοποιείται και παρέχει στους συναδέλφους, εργοδότες ή μετόχους πληροφορίες σε σχέση με κινδύνους ή παράνομες πράξεις πριν να είναι αργά. Συχνά οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι είναι μεταξύ των πιο αφοσιωμένων εργαζομένων με υψηλές ηθικές αξίες, οι οποίες τους ώθησαν να κάνουν την καταγγελία. Δυστυχώς ορισμένοι αντιλαμβάνονται ακόμα την έννοια του εργαζόμενου που προειδοποιεί ή παρέχει πληροφορίες ως κάτι αρνητικό χωρίς να αντιλαμβάνονται πως μία καταγγελία μπορεί ακόμα και να σώσει ζωές (μεταφορικά και κυριολεκτικά), θέσεις εργασίας, χρήματα και υπολήψεις.
Αν δεν είσαι σίγουρος ότι το να κάνεις μια καταγγελία είναι ηθικό και σωστό ρώτησε τον εαυτό σου μερικές ερωτήσεις:
Πως μπορώ να καταγγείλω κάτι;
Ο καλύτερος τρόπος είναι να ακολουθήσεις την πολιτική της εταιρείας σου και τις παρακάτω συμβουλές:
Πώς μπορεί να με βοηθήσει η Fraud Line;
Για εργοδότες:
Η Fraud Line μπορεί να σας βοηθήσει σε πολλά επίπεδα. Δίνουμε εξαιρετικά μεγάλη σημασία στην πρόληψη μέσω κυρίως εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Οι εκπαιδευτικές μας διαδικασίες είναι βιωματικές και δίνουν σε βάθος γνώση και μηνύματα σε σχέση με τις αρνητικές επιπτώσεις της απάτης και της διαφθοράς. Επίσης παρέχουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες στις επιχειρήσεις, δημόσιους οργανισμούς και ΜΚΟ για την ευθυγράμμιση της εταιρικής τους πολιτικής με αρχές ηθικής διακυβέρνησης και μέτρα κατά της απάτης και της διαφθοράς. Οι πολιτικές είναι απλές στην υλοποίηση με άμεσα οφέλη για την επιχείρηση ή τον δημόσιο οργανισμό. Οι πολιτικές δίνουν αξία στον εργαζόμενο και σε καμία περίπτωση δεν τον υποτιμούν η τον υποβιβάζουν.
Για εργαζομένους:
Σε περίπτωση που η εταιρία η ο οργανισμός σας είναι συμβεβλημένοι με εμάς για την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς μπορούμε να παράσχουμε δωρεάν συμβουλές για το αν και πως θα καταγγέλλετε κάποια παράνομη ή επικίνδυνη κατάσταση. Σε περίπτωση που είσαστε σίγουροι, τότε ο καλύτερος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσετε την ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών ή τον τηλεφωνικό αριθμό καταγγελιών της εταιρίας σας που προσφέρει η Fraud Line για να καταγγείλετε περιστατικά απάτης. Συνιστούμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα, διότι παρέχει την δυνατότητα συνεχούς επικοινωνίας, οποιαδήποτε ώρα και μέρα χωρίς να παραβιάζεται η ανωνυμία του, εφόσον ο εργαζόμενος το επιθυμεί. Μετά την καταγγελία δίνεται ένας μυστικός κωδικός. Με τον κωδικό αυτό τον οποίο γνωρίζει μόνο ο εργαζόμενος μπορεί να εισέλθει στο σύστημα και να ανταποκριθεί σε μηνύματα του διαχειριστή της καταγγελίας του.
Πώς είμαι σίγουρος ότι δεν θα αποκαλύψετε την ταυτότητά μου;
Δεν ενδιαφερόμαστε να γνωρίζουμε την ταυτότητα σας. Έτσι δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε κάτι που δεν γνωρίζουμε!
Παρόλα αυτά πρέπει να λάβετε υπόψη σας:
Σε περίπτωση που ο εργαζόμενος κρίνει ότι πρέπει να αποκαλύψει σε εμάς την ταυτότητα του για να επιταχυνθεί και να γίνει πιο εντατική η συνεργασία, ακόμα και τότε δεσμευόμαστε ότι δεν θα αποκαλύψουμε την ταυτότητα του.
Ποια η διαφορά ανωνυμίας και εμπιστευτικότητας
Όταν κάποιος παρέχει πληροφορίες εμπιστευτικά, τότε αποκαλύπτει το όνομά του με την προϋπόθεση ότι αυτό δεν θα αποκαλυφθεί χωρίς την συγκατάβαση του. Όταν κάποιος παρέχει πληροφορίες ανώνυμα, τότε δεν αποκαλύπτει καθόλου το όνομά του.
Οι εργαζόμενοι που κάνουν καταγγελίες συνήθως δεν απολύονται;
Οι συντριπτικά περισσότερες περιπτώσεις επιτυχημένης έκβασης καταγγελιών δεν γίνονται ευρύτερα γνωστές. Έτσι από τις ελάχιστες περιπτώσεις που «την πληρώνει» ο εργαζόμενος που καταγγέλλει την απάτη δημιουργείται η λανθασμένη αντίληψη για το ρίσκο της καταγγελίας. Επίσης, πολλές φορές εργαζόμενοι με υψηλό αίσθημα ευθύνης που καταγγέλλουν δεν νιώθουν καν ότι κάνουν κάτι εκτός ορίου των καθηκόντων τους. Το να αποτρέψουν κάποιο κίνδυνο ή παράνομη πράξη στο χώρο εργασίας είναι μέσα στα καθήκοντά τους. Οι εταιρίες πελάτες μας έχουν υψηλές προδιαγραφές επιχειρηματικής ηθικής και είναι προσηλωμένες στις αρχές καλής διακυβέρνησης.
Οι εργαζόμενοι που κάνουν καταγγελίες δεν κινδυνεύουν με νομικές κυρώσεις ;
Υπάρχει ένα προσφάτως θεσμοθετημένο νομικό πλαίσιο το οποίο καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τους εργαζόμενους που καταγγέλλουν απάτη (μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος). Με τον Ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α’85/7.4.2014) ορίστηκαν νέες εγγυήσεις με σκοπό την ενθάρρυνση της υπεύθυνης παροχής πληροφοριών στις αρμόδιες αρχές παρέχοντας μεταξύ άλλων: προστασία από ποινικές διώξεις εναντίον τους μετά από μήνυση ή έγκληση για τα αδικήματα της ψευδορκίας, της ψευδούς καταμήνυσης, της συκοφαντικής δυσφήμισης, της παραβίασης υπηρεσιακού απορρήτου ή των προσωπικών δεδομένων και υπαγωγή στις διατάξεις προστασίας μαρτύρων (φύλαξη, απόκρυψη των προσωπικών τους στοιχείων κατά τη διεξαγωγή της ποινικής διαδικασίας, μεταβολή των στοιχείων της ταυτότητάς τους κλπ). Για πρόσωπα που εργάζονται στον Δημόσιο τομέα και προχωρούν στην καταγγελία της διαφθοράς, ψηφίστηκαν μεταξύ άλλων τα εξής: δεν απολύονται, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε πειθαρχική διαδικασία ή τιμωρία, δεν εξαιρούνται από τη διαδικασία προαγωγής, δεν υφίστανται δυσμενή διακριτική μεταχείριση κλπ.
Παρά τις νομικές βελτιώσεις η αλλαγή της κουλούρας είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.
Αν γνωρίζω κάτι, δεν το καταγγείλω και κάτι πάει στραβά, αντιμετωπίζω νομικές συνέπειες;
Σε κάποιες περιπτώσεις εργαζόμενοι έχουν την νομική υποχρέωση να εγείρουν ανησυχίες. Επικοινωνήστε μαζί μας για να το εξετάσουμε.
Τι επιλογές έχω;
Μιλήστε μαζί μας. Μπορείτε να μιλήσετε απευθείας στον εργοδότη σας ή σε περίπτωση διαφθοράς στον κρατικό τομέα να απευθυνθείτε στην διεθνή διαφάνεια ή στον OLAF που διερευνά περιπτώσεις απάτης εις βάρος του προϋπολογισμού της ΕΕ, διαφθοράς και σοβαρών παραπτωμάτων στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Επίσης μπορείτε να μιλήσετε σε ένα δικηγόρο για να τον συμβουλευτείτε για το αν πιθανή ρήτρα μυστικότητας μπορεί να επηρεάσει τη δυνατότητα σας να κάνετε καταγγελία. Εμείς παρέχουμε σχετικές νομικές συμβουλές δωρεάν και εμπιστευτικά.
Κάποιος μπορεί να κάνει μια καταγγελία, επώνυμη ή ανώνυμη σε σχέση με παράνομες πρακτικές που πέφτουν στην αντίληψή του κατά την διεκπεραίωση των εργασιακών του καθηκόντων.
Γιατί να καταγγείλω;
Μια καταγγελία μπορεί να ενημερώσει τους άμεσα ενδιαφερόμενους σε σχέση με απάτη και διαφθορά. Πολλές φορές δυστυχώς μόνο μέσω καταγγελιών μπορούν να αποφευχθούν δυσάρεστες συνέπειες πριν είναι να είναι αργά και η ζημία να είναι μη αναστρέψιμη.
Ποια η διαφορά μεταξύ καταγγελίας και παραπόνου;
Όταν ένας εργαζόμενος κάνει μία καταγγελία συνήθως οι επιπτώσεις της κατάσταση ή της επικίνδυνης ή παράνομης πράξης που καταγγέλλεται αφορά άλλους (πελάτες, το κοινό ή τον εργοδότη) αλλά ο καταγγέλλων δεν επηρεάζεται άμεσα παρά μόνο έμμεσα από τον κίνδυνο η την παρανομία. Με λίγα λόγια ο καταγγέλλων δεν έχει άμεσο συμφέρον από την έκβαση της έρευνας σχετικά με την καταγγελία, αλλά προσπαθεί να ειδοποιήσει τους άμεσα θιγόμενους και ενδιαφερόμενους. Για αυτό το λόγο δεν πρέπει να υπάρχει η απαίτηση οι καταγγέλλοντες να αποδείξουν το περιεχόμενο της καταγγελίας. Απλά μεταφέρουν το μήνυμα και την ανησυχία του και για αυτό μία ανώνυμη καταγγελία είναι πλήρως αποδεκτή τόσο ηθικά όσο και λειτουργικά.
Όταν κάποιος καταθέτει ένα παράπονο εκφράζει προσωπική απογοήτευση για μια κατάσταση ή μία συμπεριφορά απέναντί του. Η συμπεριφορά μπορεί για παράδειγμα να έχει σχέση με την παραβίαση των εργασιακών δικαιωμάτων και αυτός που εκφράζει το παράπονο αναζητά λύση και δικαιοσύνη για το πρόβλημά του. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να μπορεί να αποδείξει τους ισχυρισμούς του. Η καταγγελία πολλές φορές συνέχεται λανθασμένα με το παράπονο. Η διαφορά θα πρέπει να γίνεται σαφής, διότι πολλές φορές μηχανισμοί καταγγελιών χρησιμοποιούνται για την έκφραση παραπόνων (αν και το αντίστροφο είναι μάλλον σπάνιο). Ο μηχανισμός παραπόνων θα πρέπει να είναι διακριτός και να μην συγχέεται με τις διαδικασίες καταγγελιών.
Είναι ο εργαζόμενος που προειδοποιεί ή παρέχει πληροφορίες καρφί, χαφιές, σπιούνος ή ρουφιάνος;
Σε καμία περίπτωση. Ο εργαζόμενος αυτός ευαισθητοποιείται και παρέχει στους συναδέλφους, εργοδότες ή μετόχους πληροφορίες σε σχέση με κινδύνους ή παράνομες πράξεις πριν να είναι αργά. Συχνά οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι είναι μεταξύ των πιο αφοσιωμένων εργαζομένων με υψηλές ηθικές αξίες, οι οποίες τους ώθησαν να κάνουν την καταγγελία. Δυστυχώς ορισμένοι αντιλαμβάνονται ακόμα την έννοια του εργαζόμενου που προειδοποιεί ή παρέχει πληροφορίες ως κάτι αρνητικό χωρίς να αντιλαμβάνονται πως μία καταγγελία μπορεί ακόμα και να σώσει ζωές (μεταφορικά και κυριολεκτικά), θέσεις εργασίας, χρήματα και υπολήψεις.
Αν δεν είσαι σίγουρος ότι το να κάνεις μια καταγγελία είναι ηθικό και σωστό ρώτησε τον εαυτό σου μερικές ερωτήσεις:
- Αν πετάς με αεροπλάνο θα ήθελες κάποιος υπάλληλος της εταιρίας συντήρησης να καταγγείλει ότι στο αεροπλάνο έχουν χρησιμοποιηθεί μη πιστοποιημένα ανταλλακτικά που αγοράστηκαν ως γνήσια;
- Εάν ήσουν ο υπάλληλος δεν θα έπρεπε να το αναφέρεις στη διοίκηση της αεροπορικής εταιρίας και μετά στις αρμόδιες αρχές; Αυτός δεν θα ήταν ο ποιο άμεσος τρόπος αποφυγής κάποιας πιθανής καταστροφής;
- Εάν ήσουν ο διευθυντής της αεροπορικής εταιρίας δεν θα ήθελες να γνωρίζεις το γεγονός; Δεν θα απέτρεπε αυτό πιθανή καταστροφή, ανθρώπινες ζωές και την υπόληψη ή ακόμα και την ύπαρξη της αεροπορικής εταιρίας.
Πως μπορώ να καταγγείλω κάτι;
Ο καλύτερος τρόπος είναι να ακολουθήσεις την πολιτική της εταιρείας σου και τις παρακάτω συμβουλές:
- Μείνε ψύχραιμος
- Θυμήσου ότι κάνεις καταγγελία και δεν καταθέτεις προσωπικό παράπονο για προσωπικό σου θέμα.
- Ζύγισε την βεβαιότητα σου για τα δεδομένα και τις επιπτώσεις σε σχέση με το επιθυμητό αποτέλεσμα πριν κάνεις κάποια κίνηση.
- Βεβαιώσου ότι δεν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος να διορθωθούν τα καθώς κείμενα σύμφωνα με τις διαδικασίες ποιότητας και management της επιχείρησης ή του οργανισμού.
- Περιέγραψε τα γεγονότα και μην προβαίνεις σε αμφιλεγόμενες παραδοχές και χαρακτηρισμούς όσο προφανείς και να σου φαίνονται. Μην αποκαλύπτεις ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
- Θυμήσου ότι μπορεί να κάνεις λάθος, ή μπορεί να υπάρχει κάποια εξήγηση για αυτό που εσύ αντιλαμβάνεσαι ως παράνομη ή παράτυπη ενέργεια.
- Μην γίνεσαι ιδιωτικός ντετέκτιβ ψάχνοντας για περισσότερα στοιχεία με αμφίβολου ηθικής και νομιμότητας πρακτικές.
Πώς μπορεί να με βοηθήσει η Fraud Line;
Για εργοδότες:
Η Fraud Line μπορεί να σας βοηθήσει σε πολλά επίπεδα. Δίνουμε εξαιρετικά μεγάλη σημασία στην πρόληψη μέσω κυρίως εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Οι εκπαιδευτικές μας διαδικασίες είναι βιωματικές και δίνουν σε βάθος γνώση και μηνύματα σε σχέση με τις αρνητικές επιπτώσεις της απάτης και της διαφθοράς. Επίσης παρέχουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες στις επιχειρήσεις, δημόσιους οργανισμούς και ΜΚΟ για την ευθυγράμμιση της εταιρικής τους πολιτικής με αρχές ηθικής διακυβέρνησης και μέτρα κατά της απάτης και της διαφθοράς. Οι πολιτικές είναι απλές στην υλοποίηση με άμεσα οφέλη για την επιχείρηση ή τον δημόσιο οργανισμό. Οι πολιτικές δίνουν αξία στον εργαζόμενο και σε καμία περίπτωση δεν τον υποτιμούν η τον υποβιβάζουν.
Για εργαζομένους:
Σε περίπτωση που η εταιρία η ο οργανισμός σας είναι συμβεβλημένοι με εμάς για την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς μπορούμε να παράσχουμε δωρεάν συμβουλές για το αν και πως θα καταγγέλλετε κάποια παράνομη ή επικίνδυνη κατάσταση. Σε περίπτωση που είσαστε σίγουροι, τότε ο καλύτερος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσετε την ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών ή τον τηλεφωνικό αριθμό καταγγελιών της εταιρίας σας που προσφέρει η Fraud Line για να καταγγείλετε περιστατικά απάτης. Συνιστούμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα, διότι παρέχει την δυνατότητα συνεχούς επικοινωνίας, οποιαδήποτε ώρα και μέρα χωρίς να παραβιάζεται η ανωνυμία του, εφόσον ο εργαζόμενος το επιθυμεί. Μετά την καταγγελία δίνεται ένας μυστικός κωδικός. Με τον κωδικό αυτό τον οποίο γνωρίζει μόνο ο εργαζόμενος μπορεί να εισέλθει στο σύστημα και να ανταποκριθεί σε μηνύματα του διαχειριστή της καταγγελίας του.
Πώς είμαι σίγουρος ότι δεν θα αποκαλύψετε την ταυτότητά μου;
Δεν ενδιαφερόμαστε να γνωρίζουμε την ταυτότητα σας. Έτσι δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε κάτι που δεν γνωρίζουμε!
Παρόλα αυτά πρέπει να λάβετε υπόψη σας:
- Το να γίνει η καταγγελία ανώνυμα δεν μπορεί να αποτρέψει το να συμπεράνει κάποιος ποιος την έκανε.
- Είναι ευκολότερο ο εργαζόμενος να προστατευθεί νομικά εάν η καταγγελία είναι επώνυμα.
- Ανώνυμες καταγγελίες μπορεί να εγείρουν (αδικαιολόγητα) ερωτήματα σε αρκετό κόσμο για τις προθέσεις του καταγγέλλοντος .
- Οι ανώνυμες καταγγελίες μπορεί να επιβραδύνουν την ανταλλαγή πληροφοριών και τη διαδικασία διερεύνησης της υπόθεσης.
Σε περίπτωση που ο εργαζόμενος κρίνει ότι πρέπει να αποκαλύψει σε εμάς την ταυτότητα του για να επιταχυνθεί και να γίνει πιο εντατική η συνεργασία, ακόμα και τότε δεσμευόμαστε ότι δεν θα αποκαλύψουμε την ταυτότητα του.
Ποια η διαφορά ανωνυμίας και εμπιστευτικότητας
Όταν κάποιος παρέχει πληροφορίες εμπιστευτικά, τότε αποκαλύπτει το όνομά του με την προϋπόθεση ότι αυτό δεν θα αποκαλυφθεί χωρίς την συγκατάβαση του. Όταν κάποιος παρέχει πληροφορίες ανώνυμα, τότε δεν αποκαλύπτει καθόλου το όνομά του.
Οι εργαζόμενοι που κάνουν καταγγελίες συνήθως δεν απολύονται;
Οι συντριπτικά περισσότερες περιπτώσεις επιτυχημένης έκβασης καταγγελιών δεν γίνονται ευρύτερα γνωστές. Έτσι από τις ελάχιστες περιπτώσεις που «την πληρώνει» ο εργαζόμενος που καταγγέλλει την απάτη δημιουργείται η λανθασμένη αντίληψη για το ρίσκο της καταγγελίας. Επίσης, πολλές φορές εργαζόμενοι με υψηλό αίσθημα ευθύνης που καταγγέλλουν δεν νιώθουν καν ότι κάνουν κάτι εκτός ορίου των καθηκόντων τους. Το να αποτρέψουν κάποιο κίνδυνο ή παράνομη πράξη στο χώρο εργασίας είναι μέσα στα καθήκοντά τους. Οι εταιρίες πελάτες μας έχουν υψηλές προδιαγραφές επιχειρηματικής ηθικής και είναι προσηλωμένες στις αρχές καλής διακυβέρνησης.
Οι εργαζόμενοι που κάνουν καταγγελίες δεν κινδυνεύουν με νομικές κυρώσεις ;
Υπάρχει ένα προσφάτως θεσμοθετημένο νομικό πλαίσιο το οποίο καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τους εργαζόμενους που καταγγέλλουν απάτη (μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος). Με τον Ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α’85/7.4.2014) ορίστηκαν νέες εγγυήσεις με σκοπό την ενθάρρυνση της υπεύθυνης παροχής πληροφοριών στις αρμόδιες αρχές παρέχοντας μεταξύ άλλων: προστασία από ποινικές διώξεις εναντίον τους μετά από μήνυση ή έγκληση για τα αδικήματα της ψευδορκίας, της ψευδούς καταμήνυσης, της συκοφαντικής δυσφήμισης, της παραβίασης υπηρεσιακού απορρήτου ή των προσωπικών δεδομένων και υπαγωγή στις διατάξεις προστασίας μαρτύρων (φύλαξη, απόκρυψη των προσωπικών τους στοιχείων κατά τη διεξαγωγή της ποινικής διαδικασίας, μεταβολή των στοιχείων της ταυτότητάς τους κλπ). Για πρόσωπα που εργάζονται στον Δημόσιο τομέα και προχωρούν στην καταγγελία της διαφθοράς, ψηφίστηκαν μεταξύ άλλων τα εξής: δεν απολύονται, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε πειθαρχική διαδικασία ή τιμωρία, δεν εξαιρούνται από τη διαδικασία προαγωγής, δεν υφίστανται δυσμενή διακριτική μεταχείριση κλπ.
Παρά τις νομικές βελτιώσεις η αλλαγή της κουλούρας είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.
Αν γνωρίζω κάτι, δεν το καταγγείλω και κάτι πάει στραβά, αντιμετωπίζω νομικές συνέπειες;
Σε κάποιες περιπτώσεις εργαζόμενοι έχουν την νομική υποχρέωση να εγείρουν ανησυχίες. Επικοινωνήστε μαζί μας για να το εξετάσουμε.
Τι επιλογές έχω;
Μιλήστε μαζί μας. Μπορείτε να μιλήσετε απευθείας στον εργοδότη σας ή σε περίπτωση διαφθοράς στον κρατικό τομέα να απευθυνθείτε στην διεθνή διαφάνεια ή στον OLAF που διερευνά περιπτώσεις απάτης εις βάρος του προϋπολογισμού της ΕΕ, διαφθοράς και σοβαρών παραπτωμάτων στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Επίσης μπορείτε να μιλήσετε σε ένα δικηγόρο για να τον συμβουλευτείτε για το αν πιθανή ρήτρα μυστικότητας μπορεί να επηρεάσει τη δυνατότητα σας να κάνετε καταγγελία. Εμείς παρέχουμε σχετικές νομικές συμβουλές δωρεάν και εμπιστευτικά.