Παράδειγμα υλοποίησης ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγγελιών
Πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών

H ενοποιημένη ηλεκτρονική πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών δίνει την δυνατότητα σε εργαζόμενους να καταγγείλουν περιστατικά απάτης που έχουν υποπέσει στην αντίληψή τους εντός του χώρου εργασίας τους εμπιστευτικά ή ανώνυμα από τον υπολογιστή τους ή το έξυπνο κινητό τους τηλέφωνο, διατηρώντας ταυτόχρονα ένα δίαυλο επικοινωνίας με τον διαχειριστή χωρίς να αποκαλύπτεται η ταυτότητα τους. Σε περίπτωση που υπάρχει σχετικό πρόγραμμα, μπορεί να αναμορφωθεί, έτσι ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα λειτουργεί επικουρικά και δεν αντικαθιστά υπάρχοντα κανάλια επικοινωνίας. Διαχειριζόμαστε και αξιολογούμε όλες τις πληροφορίες εμπιστευτικά και η ταυτότητα του χρήστη μένει απόρρητη σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.
Η απλή εγκατάσταση όμως ενός τέτοιου προγράμματος δεν αρκεί. Για να είναι το πρόγραμμα αποτελεσματικό θα πρέπει να είναι αρμονικά ενσωματωμένο στην εταιρική διακυβέρνηση. Επίσης θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση όλων των εργαζομένων στην εταιρεία/οργανισμό, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι εργαζόμενοι να συμμετάσχουν. Κυρίως θα πρέπει να ξεπεραστούν διάφορα ψυχολογικά προσκόμματα που αποτελούν τροχοπέδη στην απόφαση του εργαζόμενου να κάνει χρήση της πλατφόρμας ανωνύμων καταγγελιών. Για παράδειγμα, υπάρχει η προκατάληψη ότι όποιος αποκαλύπτει τέτοια φαινόμενα φέρει τη ρετσινιά του καταδότη και γι` αυτό ίσως είναι προτιμότερο να μη μιλήσει και να αφήσει τα κακώς κείμενα ως έχουν. Η πεποίθηση αυτή είναι όχι μόνο λανθασμένη αλλά και επικίνδυνη, αφενός γιατί υπάρχει ηθική και νομική υποχρέωση καταγγελίας και αφετέρου γιατί η αδράνεια και η ανοχή συνιστούν συνενοχή. Άλλα προσκόμματα είναι ο φόβος των αντιποίνων, ο φόβος της προσωπικής έκθεσης και περιθωριοποίησης σε περίπτωση που δεν αποδειχθεί η κατηγορία, η αντίληψη ότι μια καταγγελία δεν μπορεί να αλλάξει στρεβλές καταστάσεις κτλ. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να πεισθούν οι εργαζόμενοι ότι οι ίδιοι επωφελούνται από το αγώνα κατά της απάτης και της διαφθοράς.
Προτεραιότητά μας είναι η προστασία τόσο των εργαζόμενων που ευαισθητοποιούνται και ενημερώνουν όσο και των άλλων εργαζόμενων από κακόβουλες καταγγελίες.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι εύκολη στη χρήση της. Μετά τη είσοδο στο περιβάλλον καταγγελιών και την ηλεκτρονική κατάθεση της καταγγελίας, δίνεται στον χρήστη ένας μυστικός κωδικός με τον οποίο μπορεί να επανέλθει στο σύστημα και να έχει αμφίδρομη επικοινωνία με διαχειριστή της υπόθεσής του και να συνομιλήσει μαζί του σε μορφή “chat” off line αλλά και σε πραγματικό χρόνο.
Ο διαχειριστής της εκάστοτε καταγγελίας μπορεί να στείλει μηνύματα στον πολίτη/εργαζόμενο που έκανε την καταγγελία και να ζητήσει διευκρινίσεις, επιπλέον πληροφορίες καθώς και κατά περίπτωση επιβράβευση για την καταγγελία.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα λειτουργεί επικουρικά και δεν αντικαθιστά υπάρχοντα κανάλια επικοινωνίας. Διαχειριζόμαστε και αξιολογούμε όλες τις πληροφορίες εμπιστευτικά και η ταυτότητα του χρήστη μένει απόρρητη σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.
Η απλή εγκατάσταση όμως ενός τέτοιου προγράμματος δεν αρκεί. Για να είναι το πρόγραμμα αποτελεσματικό θα πρέπει να είναι αρμονικά ενσωματωμένο στην εταιρική διακυβέρνηση. Επίσης θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση όλων των εργαζομένων στην εταιρεία/οργανισμό, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι εργαζόμενοι να συμμετάσχουν. Κυρίως θα πρέπει να ξεπεραστούν διάφορα ψυχολογικά προσκόμματα που αποτελούν τροχοπέδη στην απόφαση του εργαζόμενου να κάνει χρήση της πλατφόρμας ανωνύμων καταγγελιών. Για παράδειγμα, υπάρχει η προκατάληψη ότι όποιος αποκαλύπτει τέτοια φαινόμενα φέρει τη ρετσινιά του καταδότη και γι` αυτό ίσως είναι προτιμότερο να μη μιλήσει και να αφήσει τα κακώς κείμενα ως έχουν. Η πεποίθηση αυτή είναι όχι μόνο λανθασμένη αλλά και επικίνδυνη, αφενός γιατί υπάρχει ηθική και νομική υποχρέωση καταγγελίας και αφετέρου γιατί η αδράνεια και η ανοχή συνιστούν συνενοχή. Άλλα προσκόμματα είναι ο φόβος των αντιποίνων, ο φόβος της προσωπικής έκθεσης και περιθωριοποίησης σε περίπτωση που δεν αποδειχθεί η κατηγορία, η αντίληψη ότι μια καταγγελία δεν μπορεί να αλλάξει στρεβλές καταστάσεις κτλ. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να πεισθούν οι εργαζόμενοι ότι οι ίδιοι επωφελούνται από το αγώνα κατά της απάτης και της διαφθοράς.
Προτεραιότητά μας είναι η προστασία τόσο των εργαζόμενων που ευαισθητοποιούνται και ενημερώνουν όσο και των άλλων εργαζόμενων από κακόβουλες καταγγελίες.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι εύκολη στη χρήση της. Μετά τη είσοδο στο περιβάλλον καταγγελιών και την ηλεκτρονική κατάθεση της καταγγελίας, δίνεται στον χρήστη ένας μυστικός κωδικός με τον οποίο μπορεί να επανέλθει στο σύστημα και να έχει αμφίδρομη επικοινωνία με διαχειριστή της υπόθεσής του και να συνομιλήσει μαζί του σε μορφή “chat” off line αλλά και σε πραγματικό χρόνο.
Ο διαχειριστής της εκάστοτε καταγγελίας μπορεί να στείλει μηνύματα στον πολίτη/εργαζόμενο που έκανε την καταγγελία και να ζητήσει διευκρινίσεις, επιπλέον πληροφορίες καθώς και κατά περίπτωση επιβράβευση για την καταγγελία.